راهنمای خرید آسانسور

پاراشوت یک سیستم جلوگیری از سقوط است که پس از نصب اسانسور با حضور مسئول کارگاه و تکنسین های آسانسور تست و چگونگی عملکرد آن آموزش داده می شود. در این صورت هم اگر آسانسور بخواهد کار کند باید فرمان سرویس به آن داده شود. البته باید توجه داشت که این آسانسور ها معایبی هم دارند، از قبیل، محدودیت در ارتفاع ( ساختمان های زیبر پنج طبقه) و کندی است. طبق قانون برای ساختمان های بالای ۴ طبقه که در حال احداث هستند، داشتن آسانسور الزامی می باشد. ”چاله یا چاهک آسانسور چیست؟ به طور کلی درب آسانسورها از لحاظ مکانیکی به درب لولایی یا ساده، درب سانترال یا نیمه اتوماتیک و درب تلسکوپی یا اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. درب های اسانسور تلسکوپی نمونه ای از درب های اتوماتیکی هستند که از یک طرف باز می شوند.

پارس ایمن بالابر با همکاری تعمیرکاران حرفه ای و قطعات گارانتی دار تعمیرات آسانسور را به صورت تضمینی انجام میدهد. بالابر کارگاهی سیار که برای جا به جا کردن وسایل سنگین استفاده می شوند. حتماً به این نکته دقت کنید که تعمیر، نگهداری و سرویس کردن تمام آسانسورها و سیستم های بالابر باید توسط افراد حرفه ای و آشنا به تاسیسات ساختمان صورت گیرد. اگر از سیستم های مستقیم استفاده شود، جک باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد. میدانیم در حالت عادی سری ایمنی آسانسور باید به خوبی عمل کند و مشکلی نداشته باشد. سیستم آسانسورهای مغناطیسی بدون نیاز به وزنه تعادل، سیم بکسل و بسیاری قطعات دیگر در درون چاه آسانسور با هر ارتفاعی حرکت می کند.

موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که قیمت اینگونه از آسانسورها معمولاً از آسانسورهای هیدرولیکی همتا بیشتر است. آسانسورهای کششی معمولا کاهش مصرف انرژی را دارند و این موضوع مربوط به استفاده از وزنه تعادل کابین است.اما همانطور که مشخص است آسانسور های هیدرولیکی نیاز به فشار و هل دادن کابین برای حرکت آن را دارند و در نتیجه انرژی بیشتری می خواهد. همانگونه که در قبل نیز اشارهای کوتاه شد، دو گونهی اصلی در آسانسور های کششی به نامهای Geared و Gearless وجود دارد. بالابر کارگاهی ثابت به دو نوع نوار دنده ای و وینچی تقسیم می شود که نوع نواردنده ای آن ایمن تر است. این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می گردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند .

هزینه نصب آسانسور در اصفهان با توجه به تعداد طبقات ساختمان، هزینه ایاب و ذهاب کارشناسان نصب، تعداد روزهای کاری و نوع آسانسور متفاوت می باشد. آنها به طور کلی تعمیرات پیشگیرانه مانند روغن کاری و روغنکاری قطعات متحرک ، تعویض قطعات فرسوده و تنظیم تجهیزات برای عملکرد بهینه را انجام می دهند. نصب آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان، کاری نیست که شخصاً خودتان بتوانید آن را انجام دهید! بهتر است این کار را در بازه های زمانی مرتب انجام داده و نسبت به رفع خرابی آسانسور در اسرع وقت اقدام نمایید.

”چاله یا چاهک آسانسور چیست؟

اگرچه قیمت پایین این نوع درب به نسبت درب های دیگر را می توان از مزایای آن دانست، اما استفاده از آن ها معایبی نیز به همراه دارد. در ابتدا کاربرد آسانسور هیدرولیکی اغلب برای بار بود اما با بهبود عملکرد آن و به دلایلی اقتصادی، اینگونه آسانسورها برای جابهجایی افراد نیز مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد آسانسور کششی چیست؟ این موضوع به دلیل آن است که سیستمهای درونی آسانسورهای کششی به سختی قابل دسترس هستند. این اختلاف به دلیل تفاوت در شیوههای کارکرد آنها است. در این نوشته سعی کردیم ابتدا تعریفی از آسانسور و قطعات آنها ارائه دهیم. کابین یکی از اجزایی است که در ظاهر آسانسور تاثیر بسیاری دارد و معمولا خریداران امروزی سعی در خرید کابینهای خوشطرح و لوکس دارند. اینگونه یکی از پر استفادهترین گونهها چه برای کاربرد خانگی چه برای کاربرد تجاری است. کاربرد آسانسور کششی برای برخی از ساختمانها بهترین انتخاب و برای برخی از معایبی برخوردار است.

آسانسور هیدرولیکی به آسانسوری گفته می شود که با نیروی فشار روغن کار می کند. فضای مورد نیاز برای نصب آسانسورهای کششی معمولاً بیشتر و بزرگتر از همتای هیدرولیکی آن است. مزایا و معایب آسانسور کششی چیست؟ مزایا و معایب آسانسور محل زندگی شما چیست؟ توجه به تمام این معایب و مزایا برای انتخاب مناسبترین نوع آسانسور بسیار اهمیت دارد. علت دیگر بوجود آمدن اینگونه حوادث سهل انگاری ساکنین ساختمان درباره اهمیت مسائل ایمنی آسانسور است. در آسانسورهای هیدرولیکی زمانی که پمپ روغن قدرت کافی را در مقابل گرانش برای به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا تولید میکند، زمان پایین آمدن آسانسور قدرت تولید شده از بین میرود. دلایل اقتصادی که باعث شد از آسانسور هیدرولیکی جایگاه بهتری را برای استفادههای عمومیتر پیدا کند مربوط به هزینه، ابزار و کار کم برای نصب میشد. انتخاب سبک زندگی سالم نقش بسزایی در کاهش استرس ایفا می کند. انقباض های حرارتی در ساختمان ها معمولا منجر به ایجاد درز و شکاف به روی دیوارها می شود.

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، آسانسورهای کششی سرعتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی دارند. آنها همچنین حرکتی نرمتر و راحتتر به نسبت سیستم هیدرولیکی دارند. همچنین آسانسورهایی که بسیار کهنه شده اند، دربشان به درستی باز و بسته نمی شود. البته ساختار آنها باید بنحوی باشد که اگر بسته و قفل بودند سرویسکار بتواند از داخل چاه بدون کلید آنها را باز کند. فاصله نصب براکت ها باید به اندازه ای باشد که در صورت انجام ترمز اضطراری، مانع کمانش ریل شود.

بزرگتر شدن طول راه پله به داشتن پله های بیشتر و تامین ارتفاع طبقات توسط پله منجر می شود. قیمت آسانسور با توجه به نوع اسانسور، نوع و ابعاد کابین، نوع و تعداد موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، تعداد طبقات ساختمان، حداکثر ظرفیت قابل تحمل، حداکثر سرعت حرکت، حداکثر ارتفاع، نوع سکشن، برند اسانسور و نوع تابلو برق مانند اینورتر یا کنتاکتوری بودن تابلو برق، می تواند متفاوت باشد و در قیمت نهایی تاثیر بگذارد. ویژگیهای آنها نسبت به کاربرد آسانسور میتواند متفاوت باشد.

از مزیت های درب سانترال نسبت به درب های لولایی می توان سهولت در باز شدن درب، رفت و آمد آسان و همچنین اشغال نشدن فضا را نام برد. آسانسورهای کارگاهی به دلیل استفاده در محیط های پر رفت و آمد و تعداد دفعات استفاده از آن ها و همچنین به علت وزن زیاد بارهایی که در آن ها قرار می دهند، باید دارای ایمنی بسیار بالایی باشند. در این مرحله جای عبور کابل کابین وزنه و گاورنر باید خالی گذاشته شود که جمعا چهار سوراخ میشود. وظیفه مجموعه گاورنر این است که در صورت زیاد شدن سرعت آسانسور از بیشترین سرعت مجاز که تقریبا 15 درصد بیشتر از سرعت تنظیم شده است وارد عمل میشود.

سرعت پایین آسانسور : در این شرایط افراد ترجیح می دهند از پله استفاده کنند. شیوهی سنتی آن استفاده از موتورهای جریان مستقیم متصل به گیربکس حلزونی (Worm gear) است. موتور بسیار سریعتر از چیزی که نیاز است عمل میکند بنابراین گیربکس حلزونی سرعت آن را پیش از انتقال حرکت به فلکه کاهش میدهد. از طرفی این مدل از قطعات با کیفیتی و محکمی ساخته شده که طول عمر آن را افزایش دادهاند. برای مثال عدم کنترل در بسته شدن ناگهانی آن ها و یا باز شدن 90 درجه آن که باعث اشغال فضا می شود، از معایب استفاده از این مدل درب می باشد.

تعمیر اسانسور

انواع آسانسور را از لحاظ مکانیسم چاله به آسانسور کششی ،آسانسور هیدرولیکی ، آسانسور مغناطیسی ، آسانسور وینچی ، تقسیم بندی میکنیم و در مورد مزایا و معایب آنها بحث خواهیم کرد. انواع آسانسور کششی کدامها هستند؟ قیمت تعمیر آسانسور در کرج در مرکز آکام شایا بسیار اقتصادی می باشد. ۴- شرکت ارس آسانبر آتروپات ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در کرج (البرز) می باشد. خدمات نصب و سرویس آسانسور برای تمام انواع آسانسورهای موجود در بازار ارائه می شود. دربهای تمام اتوماتیک تلسکوبی معمولا از دو لته تشکیل می شوند. آسانسور در واقع یک اهرم بوسیله محرکه قرقره است که وظیفه آن جابه جایی اجسام از نقطهای به نقطه دیگر در راستای عمودی یا افقی است که معمولا این دستگاه مکانیکی در راستای عمودی حرکت میکند تا جابه جایی در دو ارتفاع غیر یکسان را با سهولت بیشتری انجام دهد.

6. سپس قطعه ای به نام گاورنر را در محل خود قرار می دهند. نرده امگا محل ورود و خروج افراد و بار است و با بالا و پایین کشیده شدن آن، مسیر باز و یا بسته می شود. این لته ها بر روی یکدیگر باز می شوند، به گونه ای که یکی از این لته ها با سرعت بیشتری نسبت به لته دیگر باز و بسته می شود. این گونه درب ها به صورت کاملا اتوماتیک بوده و با زاویه نود درجه نسبت به دیوار باز می شوند. در میان تمامی این موارد؛ آموزش ابتدایی و مقدماتی باید به موقع خرابی آسانسور انجام شود که در صورت خرابی و هر گونه اتفاق تصادفی، مسئول تعمیر و نگهداری آسانسور در ساختمان را مطلع کنیم که هر چه زودتر نسبت به تعمیر آسانسور اقدام کند.

با توجه به نمودار نشان داده شده در طول سال 1399 می توان دید که با افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت موتور آسانسور نیز افزایش داشته است، اما این افزایش قیمت کاملا همسان با افزایش قیمت دلار در همه شستی متالیفت مدل ها نیست. ۳. بالا بردن پایه محرک برای نصب آسانسور مکانیکی: اگر در حال نصب یک آسانسور مکانیکی هستید، پایه دیسک گردان در بالای ستون ها قرار داده خواهد شد. این آسانسور انرژی خود را از پمپ هیدرولیک و کابل برق تامین کرده اما در حالت آسانسور کابلی، انرژی حرکتی توسط موتور گیربکسها و جابجایی کابین آسانسور و قاب وزنه توسط فلکه کشش آن انجام میشود. با توجه به این ساختاری که عرض شد میتوان نتیجه گرفت که آسانسورهای هیدرولیک معمولا برای برای انتقال وزن ها و ظرفیت های بالا و البته در طول مسیر پایین مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مقاله و با ذکر ابعاد ارتفاع پله و عرض پاگرد موضوع مشخص خواهد شد.

قطعات اسانسور اجزای آسانسور عبارتند از تابلو فرمان ، یوک کابین ، شالتر،تابلو برق سه فاز ،جعبه رویزیون ، پاراشوت،فلکه، هرزگرد، تراولینگ کابل، وزنه تعادل ،گاورنر، پشت بند، کفشک. از جمله قطعاتی که در هنگام ساخت اسانسور باید تهیه و مورد استفاده قرار گیرد می توان به تابلو برق سه فاز، تراولینگ کابل، جعبه رویزیون، وزنه تعادل، سیم بکسل، قلاب سر بکسل، ریل راهنما، تابلو فرمان، پشت بند، انکودر، لقمه، براکت، فلکه هرزگرد، گاورنر، کفشک، الکترو سیگنال، قفل درب لولایی، مگنت درب باز کن برقی، آرام بند، کرپی سیم بکسل، بافر ضربه گیر، بست تراول کابل، پایه موتور گیربکس، لاستیک زیر مورتور، درب، شالتر، پاراشوت، کلید قارچی، میکروسونیچ غلطکی، روغندان، پریز صنعتی، شستی ها، سنسور درب، سنسور اورلود، درب نیمه اتوماتیک، درب تمام اتوماتیک کابین و کابین اشاره کرد. تغزیه سیستم روشنایی موتورخانه، چاه و پریزهای های داخل چاهک باید بنحوی طراحی و اجرا شود تا در صورت قطع مدار تغذیه آسانسور بتواند عمل کند و از آن مستقل باشد.

در اینگونه از آسانسورها از گیربکس استفاده نمیشود و سرعت آنها میتواند به ۲.۵۳ متر بر ثانیه نیز برسد. یکی از محبوبترین انتخابهای دیگر برای این سیستم بجز مورد بالا که Geared نامیده میشود استفاده از شیوهی گیرلس Gearless است که در آن از گیربکس حلزونی استفاده نمیشود. موتورهای گیرلس به دلیل نبود گیربکس از نظر حجم کوچک تر از موتور های گیربکس آسانسور می باشد و باعث نصب آسانتر آسانسور،به حداقل رساندن هزینه ها و تعمیرات میشود. این موضوع به دلیل استفاده از وزنه برای برقراری تعادل کابین است. ریل مناسب برای کابین و وزنه تعادل آسانسور را بر حسب ظرفیت ، ارتفاع و سرعت آسانسور می توان انتخاب نمود. همانگونه که پیشتر نیز خواندید، انتخاب مناسب آسانسور با توجه به مزایا و معایب هر نوع از آسانسورها میتواند صورت بگیرد.

انواع اسانسور

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار