نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan

استناددهی و دوری از سرقت علمی برای هرکدام از مطالب یادداشت شده الزامی است. چه مطالبی از تحقیقات انجام شده را باید نقل کرد؟ اهداف، سوالات، روش تحقیق، نتایج یا ….؟  در نقل مطالب از پیشینه، محور اصلی باید سوالات و فرضیات تحقیق باشد. باید بررسی کرد آنها در تحقیق خود به سوالات یا فرضیات ما چه پاسخی داده اند و نیز از چه روشی استفاده نموده اند و در حقیقت باید به آن قسمت از تحقیق یا مقاله استناد کرد که حاوی پیام مرتبطی با موضوع یا کلیک کنید روش تحقیق ماست. در این روش منابع علمی به شکل گزینشی بررسی می‌شوند تا یک استدلال، فرض یا مسئله‌ که در گذشته مطرح شده، تایید یا رد شود. هدف از بررسی استدلالی، جمع آوری مجموعه‌ای از مستندات علمی جهت مطرح کردن یک دیدگاه انتقادی است.

  • در آخر با توجه به منابع مورد استفاده، فهرست کاملی از منابع مورد استفاده، با در نظر گرفتن ضوابط کتاب‌شناسی مرسوم، تهیه کنید.
  • یکی دیگر از دلایل نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله این است که پژوهشگر نشان دهد از آخرین تحقیقات انجام شده در رابطه با حوزه تحقیق خود مطلع است.
  • به پژوهشگر کمک می کند که زمان کمتری صرف روش شناسی در مورد پروژه کند و او را با معایب و مزایای روش های مختلف آشنا می کند.
  • مطالعه منابع، باید هم از منابعی باشد که به طور مستقیم، در رابطه با موضوع تحقیق می باشند و هم از منابعی باشند که به صورت غیرمستقیم با آن موضوع، ارتباط دارند.
  • مسائلی که در دنیای علم و پژوهش مطرح می شود و محقق در آن باره دست به تحقیق می زند ممکن است به اشکال مختلف برای دیگر محققان نیز اتفاق افتاده باشد.
نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan

اين امر به شما کمک مي‏‌کند تا تحقيق خود را در راستای مجموعه پژوهش‏‌های هم خانواده قرار دهید و آن را با دستاوردهای تحقيقاتي ديگران هماهنگ کنید. همچنین در پرتو اطلاعات به دست آمده از مدارک و اسناد، مسئله تحقيق و متغير‏های خود را دوباره تعريف و معين می‌كنید. 3- بهتر است این مسئله و نتیجه مورد نقد نیز قرار بگیرد و محقق تحلیل خود را در آن باره بیاورد. 5- عدم تکرار اشتباهات دیگر پژوهشگران که با بررسی کار آن ها به آن پی می بریم. پس از یافتن یک مقاله مفید پیدا کردید، لیست منابع آن را برای یافتن مطالب مرتبط مشاهده کنید.

نقطه‌ شروع معمولا زمانی است که یک موضوع، مفهوم، تئوری یا پدیده برای اولین بار در منابع علمی مطرح شده است. هدف از بررسی تاریخی پیگیری تحولات یک موضوع در منابع علمی است تا تحولات علمی شناسایی شود و مسیر پژوهش‌های آتی مشخص گردد. جان دیوئی اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک می کند تا بینش عمیقی نسبت به جنبه های مختلف موضوع تحقیق پیدا کند.

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی

لازم به ذکر است که در کارهای علمی تسلط به مطالعات قبلی از ارکان اساسی است زیرا ما نیاز داریم بدانیم قبل از ما چه مطالعاتی انجام شده و ما چه چیز تازه‌ای را می‌توانیم به این زمینه اضافه کنیم. بطور کلی هدف از این کار نقد و بررسی و کشف تفاوت و تشابه کار محقق با دیگر تحقیقات یافت شده در این زمینه در داخل و خارج کشور می‌باشد. در پایان محقق با بررسی ادبیات و مبانی نظری، مدل نظری خود را ارائه می‌دهد. گرچه دانشجویان این مرحله را نادیده می‌گیرند؛ اما طرح کلی یکی از مهم‌ترین مراحل نگارش هر مقاله دانشگاهی محسوب می‌شود.

مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش با رویکرد تحلیلی[ویرایش]

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار