کدینگ حسابداری چیست؛ مراحل و انواع کدینگ حسابداری تدبیرحساب

کدینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که مطابق با استانداردهای حسابداری هستند‌ و این اصول را به هیج وجه نقض نمی کنند. کدینگ ها در ابتدا به صورت پیش فرض هستند که حسابدار آنها را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل به راحتی آنها را اصلاح می کند. اگر در امور مالیاتی مشکل ایجاد شود قطعا حسابداران با تجربه می توانند به کمک کدینگ ها به راحتی مشکل را برطرف سازند. در پایان باید بگوییم که طراحی یک سیستم کدینگ حسابداری برای سازمان یا شرکت، در رویه‌ها و فراکردهای مالی آن بسیار مهم بوده و یک امر تخصصی محسوب می‌شود.

کدینگ حسابداری چه کاربردی در سیستم مالی دارد؟

برای مثال نرم‌افزارهای حسابداری محک چندین نوع کدینگ با سطوح مختلف را در اختیار کاربران می‌گذارد. همچنین این سیستم دارای ویژگی تولید خودکار کد برای اسناد مالی است که البته کاربران می‌توانند این کدها را تغییر بدهند. با استفاده از کدینگ علاوه بر تفکیک اسناد از یکدیگر، امکان تفکیک انواع حساب‌ها و ارجحیت دادن به آنها نیز وجود دارد.

کدینگ حسابداری حفظی

در حالی که کدهای خودکار نرم‌افزارها برای عدم تداخل حساب‌ها کارایی بسیار زیادی دارند، از آنجا که به شکل رندوم و اتفاقی و عددی تعیین می‌شوند، برای کاربر قابل شناسایی و تشخیص نیستند. این در حالی است که کدهایی که کاربر برای حساب‌ها تخصیص می‌دهد دارای معنا یا قابل شناسایی و تفکیک هستند. برای همین از شناسه‌های عددی یا ترکیب عدد و حروف برای این نوع کدینگ استفاده می‌شود. در مجموع هدف از کدینگ حسابداری همان طور که پیشتر گفتیم، سازماندهی محاسبات حسابداری برای جستجو و دسترسی ساده به آنها است.

به صورت کلی در این روش برای هر ردیف از داده‌های حسابداری یک کد عددی در دوره حسابداری در تبریز نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب در هنگام نیاز، با جستجوی ردیف امکان دستیابی به اطلاعات کد میسر می‌شود. در اصل سطوح کدینگ سطح هایی است بر اساس آن تراکنش های مالی را دسته بندی می کنند.

  • برای اینکه حساب های شرکت بهتر و ساده تر شناسایی شوند کدینگ الزامی است.
  • این ویدئو بخشی از آموزش صفر تا صد حسابداری، سرفصل طراحی کدینگ در نرم افزار‌های مالی می‌باشد.
  • کدینگ در سیستم حسابداری دارای کاربردهای گسترده ای بوده و به کمک آن می توان دقت و سرعت حسابداری را بیشتر کرد.
  • در مرحله سوم هر کدام از حساب ‌های کل را جدا کرده و به هر یک کد اختصاصی تعلق خواهد گرفت.
  • در این روش، حرف اول کلمات را برای بازه کوچکی از کلمات به کار می برند.
این مسئله بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی را از ریشه برطرف می‌کند یا باعث جلوگیری از آن می‌شود، لذا برای این کار باید خود این سیستم به درستی طراحی شود. با توجه به اینکه حساب‌های تفصیلی در سطح سوم حساب‌ها هستند لازم است از 3 رقم برای کدینگ استفاده شود. در ضمن حساب‌های تفصیلی انواع مختلف شناور و چند سطحی دارند که در هر کدام از آن‌ها نوع کدینگ متفاوت است.

اصول کلی خزانه داری در حسابداری و مدیریت اسناد

کدینگ حسابداری چیست؛ مراحل و انواع کدینگ حسابداری تدبیرحساب

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار